Chrysalis

Od housenky k motýlovi…

Oceňte své kvality

Když se necítíme dobře na duši, tak velice rychle zapomínáme na to, co je našem životě dobré, hezké, prospěšné a za co jsme vděční. Navíc, když nás pohltí negativní myšlenky, přestáváme vidět i své dobré stránky, rychle propadáme smutku, frustraci a beznaději.

Budu zde mluvit z osobních zkušeností. Myslím, že nejlepší je sdílená zkušenost, která může být pro ostatní příkladem potřebným pro pochopení důležitých souvislostí.

Když se u mě začaly objevovat úzkosti, tak jsem najednou zaznamenala velký počet obav, starostí a strachů, které najednou vyplavaly na povrch s nevídanou intenzitou. Ne, že bych byla do té doby člověk, který nemá žádné obavy. Obav jsem měla docela dost a poměrně opodstatněných, vyplývaly totiž z racionálního vyhodnocení situace, ve které jsem se nacházela několik let a dlouho z ní nebylo vidět pověstné světlo na konci tunelu. A až bylo světlo už na dohled, tak to, co bublalo pod povrchem, se najednou dostalo na povrch a nebyla jiná cesta, než se se svými strachy a emocemi potkat tváří v tvář.

Můj život to tenkrát ovlivnilo natolik, že nebyla jiná možnost než se svým negativním emocím postavit čelem a pokusit se jim porozumět nejlépe jak jsem to tenkrát uměla. Protože jsem byla poměrně racionálně založená, tak první co mě napadlo, bylo hledat důvody těchto emočních stavů. Analyzovat je podobně jako to dělá psycholog a snažit se jim dostat ke kořenům.

Pracovat se svými strachy není nic příjemného. Dokonce i když víte, že vám tady a teď nic nehrozí.  Tím, že svému strachu věnujete pozornost, tak mu taky dáváte možnost na vás působit. Jak působí strach na tělo není asi nutné vysvětlovat. Abych se těchto nepříjemných pocitů dokázala rychle a efektivně zbavit, tak jsem tenkrát začala pravidelně meditovat. Pomáhalo mi to dostávat se opět do rovnováhy a získat zpátky potřebnou harmonii.

Při práci se strachy jsem si všimla jedné zajímavé věci. Pokud máte strach z nějaké konkrétní věci, tak se jeho energie a působení může velice rychle přenést i na jiné oblasti vašeho života, kterých jste se předtím ani trochu nebáli, hlavně pokud s tímto strachem zůstáváte dlouho ve spojení a nepracujete s ním zcela vědomě a správně.

Například: na začátku máte úzkosti z velkého počtu lidí při cestě MHD, postupně ale začnete cítit nedůvěru v sebe sama, protože najednou nerozumíte, co se to s vámi děje, proč takto reagujete. Tato nedůvěra se následně se můžete začít projevovat i dalších situacích. Třeba se začnete obávat i obyčejné návštěvy pošty nebo nákupu v potravinách. Může to končit až tím, že se vám vůbec nebude chtít vůbec opustit svůj byt. Všechno to vychází v neporozumění vašich pocitů, které často přichází nečekaně.

Jak z toho ven?

Dívejte se na sebe pozitivně

Pokud jste byli v neprospěšných pocitech a myšlenkách dlouhou dobu, je potřeba začít směřovat svou pozornost na něco pozitivního. K tomu vám může pomoct kromě ostatních technik, kterých se zde věnujeme i jedna velice jednoduchá věc. Udělejte si chvilku čas a sepište si na kus papíru nebo ještě lépe do bloku, všechny vaše pozitivní vlastnosti, které vás napadnou. K těmto vlastnostem se vracejte co nejčastěji. Můžete se k nim vracet třeba každý večer před spaním, když budete rekapitulovat den, který máte za sebou. Můžete si připomenout třeba nějakou situaci, která vyjadřovala nějakou vlastnost ze seznamu. Např. k vlastnosti kolegiální by jste si napsala, dnes jsem pomohla kolegyni s úkolem, se kterým si nevěděla rady. Nebo k vlastnosti cílevědomá – dnes jsem šla na cvičení i přesto, že se mi tam původně moc nechtělo, protože jsem si dala závazek, že pro sebe něco udělám a moc  jsem si to užila. Čím víc budete dávat pozornost vašim pozitivním vlastnostem, tím víc se vám bude vracet vaše sebedůvěra.

Naplánujte si pár jednoduchých úkolů na den

Po delší práci se svými emocemi se můžete cítit vyčerpaní a i nejmenší úkol se vám může zdát náročný. Proto je dobré si ráno udělat krátký seznam jednoduchých úkolů, které by jste měli za den zvládnout. Dopřejte si hodně empatie vůči sobě a dejte si úkoly, které jsou pro vás snadno dosažitelné. Pokud máte období, kdy máte opravdu málo energie a cítíte se vyčerpaní, tak si dopřejte odpočinek, ale zároveň se pokuste udělat alespoň pár maličkostí (třeba umýt nádobí od snídaně nebo si něco rychlého uvařit). Pomůže vám to k lepšímu pocitu ze sebe sama díky tomu, že si uvědomíte, že i když máte pocit, že se vám zrovna nedaří, jsou stále věci, na které stačíte, zvládnete je a můžete z nich mít dobrý pocit i když by jste je třeba za jiných okolností považovali za malicherné.

Těšte se na něco

Pokuste se najít každý den věc nebo aktivitu, na kterou se budete těšit. Třeba na to, že půjdete vyvenčit svého pejska nebo, že vás ráno po probuzení okamžitě přijde pomazlit vaše kočka případně, že se potkáte s kamarádkou… Cokoliv, co vám pomůže zlepšit náladu je prospěšné.

 

 

 

LEAVE A RESPONSE

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.