Chrysalis

Od housenky k motýlovi…

Jak uvolnit stres ze svalů

Asi prvním čistě fyzickým příznakem stresu a dlouhodobého napětí, se kterým se můžeme setkat a může vás potrápit dlouhou dobu, je zatuhnutí svalů, a to hlavně v oblasti ramen a šíje. Myslím, že dnes snad už v moderní společnosti neexistuje člověk, který by se nesetkal s tím, že po náročném dni ho začne bolet hlava, cítí zatuhnutí ramen a šíje, které se časem může zhoršovat se i na oblast celých zad.

Proto je vhodné nezapomínat na to, že takto uložený stres je potřeba pravidelně uvolňovat. Takovým  nejvíc pasivním způsobem jak svalům relativně dobře pomoct je relaxační koupel. Ke koupeli můžete využít různé vonné oleje, sůl (koupelovou, mořskou, epsomskou, která je v nabídce i s příměsí bylin jako měsíček, máta, levandule, heřmánek, mateřídouška…nebo pěnu do koupele). Pro relaxaci se většinou využívá už zmiňovaná levandule nebo měsíček a pro povzbuzení tymián, eukalyptus, rozmarýn. Díky tomu, že se svaly krásně prohřejí, dosáhnete uvolnění celého těla, ale často dojde i k vedlejšímu efektu, a to oproštění se od myšlenek všedního dne, které se vám honí hlavou i po oficiálním ukončení pracovního dne. Sůl v kombinaci s bylinkami vám navíc může pomoct i s dechovými obtížemi díky silicím, které se teplem uvolní.

Milk-2864245 960 720Další velice účinnou možností je masáž. Masáž může poskytnout příjemné uvolnění fyzického i psychického napětí. A u začínajících obtíží může být velice efektivní. Existují různé formy masáží (relaxační, sportovní, thajská, reflexní…) Je fajn vyzkoušet si víc druhů a zvolit tu, která je pro vás nejúčinnější a nejpříjemnější. Masáž můžete opět dobře spojit i s aromaterapií, protože u klasické relaxační masáže se většinou používají ty nejoblíbenější vonné oleje a dobrý masér/terapeut vám dá určitě vybrat s několika možností.

Protože jsem měla možnost popovídat si z několika maséry, tak vím, že někteří lidé mají trochu ostych se nechat namasírovat, protože jim jednoduše vadí, pokud se jich někdo dotýká. V takovém případě lze doporučit kratší masáž na zkoušku, určitě bych tuto možnost uvolnění nezavrhovala zcela. Byla by to velká škoda. Zkuste si vybrat maséra či masérku dle vašich preferencí a určitě jich doporučuji vyzkoušet několik. Masér je taky jenom člověk a když bývá masáž prováděna na základě stejného postupu, tak každý člověk vnáší do procesu sám sebe. Někdo může být jemnější a pomalejší, někdo naopak má v rukou větší sílu a zaměřuje se např. i na reflexní masáž, která může být občas i bolestivá a třeba zjistíte, že to pro vás není to pravé. Opravdu to stojí za vyzkoušení.

Mě se osobně osvědčilo svěřit se do rukou fyzioterapeutů, kteří mají velice dobrou znalost těla a dokážou velice dobře rozpoznat, kde se skrývá jádro vašeho problému a navíc vám poradí i praktická cvičení, díky kterým můžete bolestem předejít. Špatným cvičením si totiž můžete své problémy ještě víc prohloubit, proto se časová i finanční investice do sebe určitě vyplatí, protože se díky tomu naučíte cvičit správně. Stačí pár hodin s fyzioterapeutem a budete mít všechny informace potřebné pro zlepšení vašeho stavu a dál můžete s cvičením pokračovat doma.

Každá masáž má svá specifika. Asi nejvíc odlišná od ostatních je thajská masáž, která kombinuje masáž s protahováním svalů. Masérky se vás obvykle zeptají s jakou částí těla máte obtíže a pak se průběžně ptají, zda to, co s vámi provádí bolí nebo nebolí 🙂 Kromě dlaní používají k masáži i lokty a kolena. A pokud uznají za vhodné, tak se pro vás i projdou, takže využijí celou svojí váhu.

Massage-2717431 960 720

Sport je dalším dobrým způsobem jak se naučit svaly uvolňovat a zároveň posilovat, což pomůže při prevenci jejich přetížení. Zde je důležité zaměřit se i na přípravu před sportovní aktivitou a pak správné ukončení cvičení, aby nedošlo k dalšímu přetěžováním svalů. Mezi vhodné aktivity patří plavání, jóga, pilates, běh, v zimě běžkování. Samozřejmě záleží na vaší fyzické kondici. Pokud není vaše fyzická kondice zrovna ideální, můžete začít procházkami a časem zkusit třeba tzv. indiánský běh, kdy střídáte chůzi s během. Běhání se rovněž doporučuje jako protistresová aktivita, která má však svá specifika a je taky vhodné se naučit běhat správně a hlavně ve vhodné terénu.

Woman-3053492 960 720

Tanec je další skvělou aktivitou, při které si můžete užít i docela dost zábavy. Spontánní tanec, kdy se uvolníte, vnímáte své vnitřní pocity a naladění může pomoci s úzkostmi, stresem a dokonce i depresemi.

“Tanec způsobuje větší vyplavení endorfinů než jakákoliv jiná forma cvičení a více než jakákoliv jiná aktivita tak redukuje stresový hormon kortizol. Je to způsobené tím, že se během tance zapojují emocionální centra v mozku a mnoho lidí zažívá během tance emocionální uvolnění. Mohou to být pocity štěstí, ale také smutku, které mohou některé přivést až k pláči.” říká psycholog tance Peter Lovatt v knize Dance Psychology.

Důležité u této formy uvolnění je, aby jste se nesoustředili na to, že tanec má nějak konkrétně vypadat a spíš jenom naslouchali svému tělu a pohybovali se tak, jak je vám to tady a teď příjemné. Spontánní tanec nemusíte provozovat nikde veřejně, což je pro nás stydlivější příjemné. Můžete si najít chvilku hezky v pohodlí domova, zvolit hudbu dle vlastního výběru a pustit se do toho. Hudba můžeme být klidná a relaxační nebo to může být pořádný energetizující nářez. Budete jediným účinkujícím, takže je to jen na vás.

Womens-day-4335939 960 720

Pokud vás naopak láká skupinová terapie, tak se zkuste poohlédnout, zda u vás v okolí tyto terapie nepořádá. Možná je najdete pod označením DMT (Dance Movement Therapy).

Sex je způsob uvolnění, který by zde asi neměl být vynechán. Po sexu dochází k celkovému uvolnění těla a k uvolnění hormonů, které zlepšují náladu (serotonin a dopamin, oxytocin, který prohlubuje pocit sounáležitosti). Celkové prokrvení těla a vylučované hormony mohou tlumit i bolest.

 

 

 

LEAVE A RESPONSE

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.