Meditace laskavosti (Mettá)

Meditace laskavosti (Mettá)

Tuto skvělou meditaci je podle mého názoru možno použít 2 způsoby. Jeden napomáhá zlepšit vztah samého k sobě a ten druhý k ostatním lidem nebo tomu, co nás obklopuje (prostředí, ve kterém žijeme).

Meditace mettá je druh buddhistické meditace. V Pali – jazyce, který pochází z indického subkontinentu a kterým se mluví v severní Indii – znamená „mettá“ pozitivní energii a laskavost vůči ostatním. Tato praktika je také známá jako meditace milující laskavosti.

Vyhraďte si na tuto meditaci dostatek času. Mělo by stačit 20 minut, ale klidně si dopřejte i dalších 10 minut navíc. Je totiž důležité, aby jste přání, které v mysli budete formulovat, mysleli opravdu úpřimně a to může někdy vyžadovat víc času.

  1. Posaďte se na klidné místo. Zavřete oči a zhluboka dýchejte. Soustřeďte se na vědomý nádech a výdech. Nádech nejdřív do břicha, pak vnímejte jak stoupá pomalu do hrudníku, cítíte jak se vám hrudník roztahuje a nádech se pocitově rozšiřuje až po kliční kosti.
  2. Až se budete cítit uvolněni a vaše myšlenky nebudou zaměstnávat vaši mysl, tak si představte osobu, kterou máte rádi. Nemusíte si jí představit do detailů, důležité je, že víte o koho se jedná.
  3. Usmějte se na ní, jako by jste se zrovna potkali a byli by jste rádi, že se vidíte. Prociťte pozitivní emoci, kterou ve vás toto setkání vyvolalo. Cítíte tu lásku? Prociťute jí dál. Pak v duchu opakujte: „přeju ti zdraví, lásku a štěstí“. Můžete doplnit i něco konkrétního, co si myslíte, že by momentálně tato osoba potřebovala ve svém životě. Opakujte několikrát.
  4. Nyní si představte osobu, ke které máte neutrální vztah. Opakujte opět přání zdraví, lásky a štěstí.
  5. Jako poslední si představte osobou, se kterou máte nějaké nevyřešené problémy nebo komplikovaný vztah (příbuzný, partner, šéf….) Může se stát, že budete vnímat jak se energie či emoce nebo pocity, které pociťujete změnily. Pokuste se ale opět naladit zpátky na energii lásky. Můžete se znovu vědomě prodýchat, znovu se usmát. Pokud máte poctit, že vám ta osoba ublížila, řekněte : „odpouštím ti“. Až pocítíte úlevu, tak řekněte opět: „přeji ti zdraví, lásku a štěstí“. Opakujte několikrát.

Tato meditace je napsána tak, jak byla původně zamýšlená, ale stejně tak je možné její další variantu využít pro zlepšení vztahu k sobě (sebelásce). S tím rozdílem, že si v meditaci představíte sami sebe. Stejně tak jako je tomu ve vztahu k ostatním, pokud máte pocit, že jste udělali nějakou chybu, můžete i sobě říct: Odpouštím ti a přeji ti, zdraví, štěstí a lásku. Přání můžete opakovat do té chvíle až pocítíte opravdovou úlevu a lásku sami k sobě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *