Chrysalis

Od housenky k motýlovi…

Meditace na šťastné okamžiky

Pokud se dlouhodobě nacházíme ve špatném psychickém rozpoložení, tak si můžeme časem povšimnout, že i když se náš problém/nespokojenost původně týkal jedné oblasti, tak nám časem začíná zasahovat i do dalších oblastí života, které předtím byly z našeho pohledu zcela v pořádku.

Řekněme, že se vám nepodařil nějaký projekt, do kterého jste se pustili. Věnovali jsme mu spoustu energie a on vám nevyšel. Cítíte se zklamáni, možná si vyčítáte, že jste něco měli udělat jinak, víc se snažit nebo ho naopak nechat včas odejít ze svého života, protože jste cítili, že vás práce na něm vyčerpává. Částečně jste si tuto záležitost, kterou možná považujete za prohru v sobě vnitřně vyřešili, ale cítíte, že i tak vás občas vaše myšlenky související s tímto projektem táhnou ke dnu. Postupem času možná začnete mít pocit, že se vám přestává dařit i v dalších oblastech vašeho života, např. ve vztazích. Může to být částečně tím, že jste natolik rozladění, že se chováte ke svým blízkým způsobem, který jim není příjemný a to vztahy ovlivní, ale je za tím i něco víc.

Tím, že si v sobě držíte pocit, že se vám něco nepodařilo, tak jak jste si představovali, tak postupně začínáte získávat pocit, že se vám vlastně nedaří nic. Naše mysl má občas tendenci vše generalizovat. Vidět věci v černo-bílé perspektivy a Váš názor na jednu oblast nebo jednu událost se najednou začne rozšiřovat i do dalších oblastí života. Někdy se tato energie, kterou kolem sebe nevědomky udržujeme, může projevit ve vašem životě zcela hmatatelně i tím, že máme dny, kdy vám padá vše z ruky – jednou, podruhé, potřetí, a to kolikrát jenom v průběhu dopoledne 🙂  Za sebe musím říct, že když se mi tohle začne dít, tak vždy zpozorním a začnu pátrat po příčině. Samozřejmě, že můžete říct, že je to jen obyčejná nešikovnost, ale někdy je to tak markantní, že jednoduše víte, že to není jen tak. Pokud chcete se svým životem pracovat vědoměji, je dobré si tyto momenty všímat.

To je prvním krokem, který je potřeba udělat. Všimnout si toho a pak se ideálně zastavit a zamyslet, proč se to děje. Čím se momentálně zabývám ve své mysli. Jsou to nějaké výčitky nebo špatné hodnocení sebe samotné? Jsou oprávněné, nejsem na sebe moc přísná? Říct si, že možná bych se k sobě mohla chovat s větší laskavostí, je přece přirozené, že občas věci nejdou jak by člověk chtěl.

Tyto otázky je dobré si pokládat a hledat nové možnosti jak se na svou situaci dívat a objevit větší laskavost k sobě. Ne vždy je to však jednoduché. Někdy se propadáme do špatné nálady hlouběji a nevíme jak z ní ven. Právě v podobném rozpoložení mě jednoho dne napadla myšlenka na meditaci, která by mi mohla pomoct. Je velice jednoduchá. A byla jsem opravdu překvapená její účinností. Ráda bych se o ní zde podělila.

  1. Najděte si klidné místo pro meditaci, posaďte se a udělejte několik vědomých nádechů. Sledujte svůj dech tak dlouho až se budete cítit uvolnění.
  2. Zkuste si vzpomenout na nějakou chvíli ze svého života, kdy jste si cítili opravdu šťastní, uvolnění, prožívali radost a cítili se naprosto v rovnováze. Může to být pocit, který jste zažili na dovolené nebo klidně na procházce v parku se svou rodinou nebo třeba když jste dosáhli nějakého úspěchu. Zkuste se opět naladit na to, jak jste se v tom momentě cítili. Nechte ten pocit na sebe znovu působit. Prociťte jak se váš vnitřní pocit proměňuje k lepšímu, ke většímu uvolnění, k radosti, spokojenosti. Pokud občas sklouznete k hodnocení/posuzování, kdy si říkáte, že to tenkrát bylo skvělé a dnes je to k ničemu, prosím nepoddávejte se tomuto pocitu. Opravdu se soustřeďte pouze na procítění toho pozitivního.
  3. V meditaci se nemusíte vracet jenom k jedné události. Klidně si jich vyberte více, vnímejte je jakoby jste se dívali na fotografie v albu nebo film, který se vám před očima sám odvíjí.
  4. Nechte tyto momenty svého života na sebe působit do té doby než budete cítit, že je vám psychicky i fyzicky lépe a klidně se k nim vracejte jakmile zjistíte, že vaše nálada opět směřuje k negativnímu naladění.

Adult-1807500 960 720

Poznánka: Opravdu bych zde chtěla zdůraznit, aby jste se při meditaci vyhnuli posuzování. To by naopak mohlo vést ke zhoršení vašich pocitů. Je potřeba si uvědomit, že hodnocení má na starosti opět naše mysl, která má potřebu vše zanalyzovat, ale zde její aktivitu nepotřebujeme. Jde nám opravdu jenom o pocity, emoce, změnu naší momentální nálady a energie.

Poznámka od Petra: Tuto meditaci považuji za hezkou nedualitní praktiku, ale potřebujeme se vyhnout vytvoření duality – proto Simona zmiňuje to posuzování.  Jakmile se vynoříme z meditace, může se nám stát, že se znovu ponoříme do duality a začneme si pocit z meditace opět “ošklivit” myšlením na to, jak to tehdy bylo skvělé, a teď to je špatné, horší… A začneme se do té duality ponořovat. A to není prospěšné, protože si  těmi myšlenkami znečišťujeme emoční tělo, vytvořením duality staré zlaté časy <-> bezútěšná přítomnost a jejím následným živením. Proto je dobré si již v meditaci říct, že nám jde o znovuvytvoření hezkých energií, pocitů, které si pak přineseme do přítomnosti.  A když už jste úspěšně v meditaci v těch krásných energiích, zkuste si vytvořit zkratku (vysvětleno v našem e-booku zdarma) definovanou klidně výrokem: “Kdykoliv v budoucnu udělám tohle gesto, posílí mou přítomnost tyto krásné energie z minulosti”, a po jejím ukotvení si můžete tyto energie přitahovat velmi rychle…

LEAVE A RESPONSE

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.